Nowy Rok to taki czas, w którym wiele osób składa deklaracje dotyczące tego, co chce osiągnąć w ciągu następnych 365 dni (czy też 366). Postanowienia wielokrotnie dotyczą zdrowia, sylwetki, diety, aktywności fizycznej….i często już w ciągu pierwszego miesiąca postanowienia te podlegają bolesnej weryfikacji. Podobnie dzieje się z każdym innym ustalanym celem w dowolnym momencie roku. Często dlatego, że tak naprawdę cel ten nie jest w ogóle doprecyzowany. Pewnie znasz ten cytat:

Jeżeli nie wiesz do jakiego portu płyniesz,
żaden wiatr nie będzie właściwy.

Seneka Młodszy

Uważam, że poza PORTEM należy ustalić KIEDY masz się tam znaleźć i PO CO.  Płynięcie dla samego aktu płynięcia nie ma większego sensu. Tę samą analogię można odnieść do celów związanych ze zmianą stylu życia. Co zrobić, żeby osiągnąć to, na czym Ci zależy? Przede wszystkim zaplanuj swój cel!

Ustalanie KONKRETNYCH celów zdrowotnych jest KONIECZNE

Każdy cel, który przychodzi Ci teraz do głowy, warto rozłożyć na kilka elementów, by zwiększyć Twoje szanse na jego osiągnięcie. Na potrzeby celów związanych ze zmianą stylu życia, wyodrębniłam 4 najważniejsze elementy, które powinny charakteryzować prawidłowo sformułowany cel. Jeśli jakaś zmiana chodzi Ci po głowie, przygotuj kartkę i długopis. Po przeczytaniu tego wpisu będziesz w stanie nadać swoim postanowieniom nowy, realny wymiar.

CEL MUSI BYĆ KONKRETNY

Załóżmy, że masz już cel: „chcę schudnąć”. Krótko i na temat. Cel sprecyzowany! Ale czy na pewno to wystarczy? Moim zdaniem nie. Jest to co prawda pierwszy krok, ponieważ OGÓLNIE wiesz, w jakim kierunku zmierzasz. Jednak jak z reguły kończą się tego typu postanowienia? Jeden kilogram mniej, dwa, trzy….potem następuje jakieś zdarzenie, przez które przerywamy nasze działania i mówimy sobie: „nie udało się”. Dlatego po ustaleniu ogólnego celu, jakim jest w tym przypadku chęć schudnięcia  – przejdź do kolejnego etapu.

Twój cel wygląda tak:

Chcę schudnąć

CEL MUSI BYĆ MIERZALNY

Najważniejsze w osiągnięciu celu jest ustalenie granicy. Skąd będziesz wiedzieć, że ten cel został osiągnięty? W końcu utrata 1 kg to już w pewnym stopniu realizacja tego celu, ale przecież z reguły o ten 1 kg nie chodzi. Dlatego warto ustalić ile tych kg chcemy zrzucić. Można to stwierdzić samemu lub poradzić się specjalisty, który pomoże oszacować realność tego planu i rozłoży go w czasie. Bez tego ustalenia nie osiągniesz celu – czy raczej – nie będziesz wiedzieć, że to już nastąpiło, przez co nigdy nie osiągniesz satysfakcji z wprowadzonych zmian. Dlatego załóż sobie, że chcesz schudnąć np. 10 kg.

Obecnie Twój cel wygląda trochę dokładniej:

Chcę schudnąć 10 kg

CEL MUSI BYĆ WOW!

Dlaczego osiągnięcie tego celu jest dla Ciebie ważne?  To musi być coś wow. Dobrym sposobem jest zrobienie tabeli przemawiającej „za” i „przeciw”. Wtedy łatwiej będzie Ci zdecydować, czy naprawdę tego chcesz. Zobaczysz korzyści, które zmiana za sobą niesie. W chwili wątpliwości wystarczy spojrzeć na kolumnę „za” i przypominasz sobie, dlaczego to robisz. Warto zebrać wiele argumentów – wtedy znacznie trudniej je obalić. Najbardziej motywujące są te związane z samopoczuciem, jednak nie zawsze – jeśli na etapie zmian samopoczucie się poprawia, często zapominamy jak źle było wcześniej. Dopiero powrót do poprzednich nawyków przywołuje ponownie stan, przez który – być może – zdecydowaliśmy się na wprowadzenie zmian. Taki bodziec pozwala znów wrócić na ścieżkę prowadzącą do celu!

Załóżmy więc, że Twój cel obecnie brzmi tak:

Chcę schudnąć 10 kg, żeby poprawić wyniki badań i samopoczucie*

*tutaj warto określić co przez to rozumiemy – czym jest dla nas zmiana samopoczucia i jakie parametry powinny ulec poprawie

Idziemy dalej!

CEL MUSI BYĆ REALNY DO OSIĄGNIĘCIA W OKREŚLONYM CZASIE

Ważne, by stawić sobie cele możliwe do zrealizowania. Nie sposób wymyślić coś, co będzie dobrze wyglądać na papierze, ale nijak nie można wprowadzić tego w życie. Jeśli to możliwe – daj sobie czas. Jeśli masz do zrzucenia 10 kg, to nie możesz założyć, że uda Ci się to osiągnąć w miesiąc. Bezpiecznie jest chudnąć 0,5 – 1 kg w ciągu tygodnia, jednak należy pamiętać, że nie w każdym miesiącu będziemy chudnąć w tym samym tempie. Na dodatek jest to zalecenie ogólne i stopień utraty masy ciała powinien być dostosowany indywidualnie. Wbrew pozorom nie jest to sprawa prosta, bo jeśli zrobi się to niewłaściwie – kilogramy wrócą wraz z bałaganem na poziomie metabolicznym, który później naprawdę trudno posprzątać.

Twój cel jest już sprecyzowany:

Chcę schudnąć 10 kg w ciągu 6 miesięcy, żeby poprawić wyniki badań i samopoczucie

Kiedy ta metoda działa?

To samo można odnieść do każdego innego aspektu, który chcesz poprawić poprzez zmiany w sposobie odżywiania, czy wprowadzenie innych zmian w stylu życia. Jeśli wprowadzasz zmiany w swojej diecie, ponieważ chcesz wspomóc leczenie choroby (sprecyzowany cel), określ kiedy uznasz, że Ci się to udało (badania? samopoczucie?), dlaczego jest to dla Ciebie ważne (z tym na pewno nie będziesz mieć problemu), oraz ile dajesz sobie czasu by potwierdzić, że Twoje działania przyniosły oczekiwany skutek.

Z reguły nie ma jednego sposobu dla osiągnięcia określonego celu. Prowadzi do niego wiele dróg i nie każda jest dobra dla Ciebie w danym momencie. Tym bardziej, jeśli mówimy o kwestiach związanych z Twoim organizmem. Warto ustalić sobie cel, znaleźć najodpowiedniejszy sposób do jego realizacji i wdrożyć go w życie realizując wszystkie punkty. Jeśli mimo skrupulatnego wypełniania planu coś się nie powiedzie – zweryfikuj swój cel, wybierz inną drogę i spróbuj go osiągnąć w inny sposób. Możliwe, że trzeba podzielić cel na mniejsze etapy i każdy rozpisać w sposób, który przedstawiłam powyżej.

Co teraz? Zaplanuj swój cel!

Oczywiście doprecyzowanie celu nie warunkuje jego osiągnięcia, ale na pewno znacznie go ułatwia. Zachęcam Cię więc do przyjrzenia się Twoim noworocznym planom, jeśli już je masz. A jeśli jeszcze nie są nigdzie zapisane – mam nadzieję, że ten wpis pomoże Ci je określić.

Na koniec infografika z podsumowaniem powyższych informacji:

Zaplanuj swój cel
Zaplanuj swój cel

One Thought on “Zaplanuj swój cel!”

  • Pingback: 12 rzeczy, które warto zrobić przed zmianą diety - bodyHackers

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.