Wiesz już, że nie jesteś w ketozie od pierwszego dnia diety (o różnicy między terminami „ketoza” a „dieta ketogeniczna” pisałam TUTAJ). Ciężko powiedzieć, kiedy ten stan osiągniesz, bo u każdego przebiega to nieco inaczej.

Wiesz też, że pomiar ketonów w moczu nie jest najlepszym sposobem do monitorowania stanu ketozy po zakończonej adaptacji. Znacznie lepiej jest badać ich stężenie z krwi. Zapraszam na drugą część wpisu pt.”Czy jestem w ketozie?”. Tym razem skupimy się na pomiarze ketonów z krwi.

Czy jestem w ketozie? Czym jest ketoza?

O wejściu w stan ketozy mówimy, gdy poziom BOHB w surowicy wynosi 0,5 mmol/l. Na ogół na diecie ketogenicznej zakres wynosi od 0,5 – 8 mmol/l, z czego górne wartości są rzadko osiągane. Im dłużej w ketozie, tym z reguły mniejsze stężenie BOHB (choć nie zawsze) – nie krąży ono bezwiednie we krwi, a jest wykorzystywane przez komórki. I o to chodzi! Dlatego liczby nie są aż tak istotne na późniejszym etapie prowadzenia diety, szczególnie jeśli nie potrzebujesz utrzymywać ketozy klinicznej.

Czy jestem w ketozie? Pomiar ketonów z krwi.
Czy jestem w ketozie? Pomiar ketonów z krwi.

Jak mierzyć poziom ciał ketonowych za pomocą glukometru?

  1. Umyj i osusz ręce. Ważne, by nie było na nich pozostałości kremów ani środków czystości.
  2. Weź lancet i włóż do nakłuwacza, odbezpiecz lancet odkręcając „główkę”
  3. Włącz glukometr
  4. Otwórz jeden pasek testowy
  5. Rozmasuj czubek palca, który zamierzasz nakłuć
  6. Przybliż nakłuwacz do opuszka palca, naciśnij guzik
  7. Włóż pasek do glukometru
  8. Lekko naciśnij palec, umieszczając kroplę krwi we wskazanym miejscu
  9. Glukometr da Ci znać, kiedy ilość krwi będzie wystarczająca
  10. Odczytaj i zapisz wynik
Jak mierzyć ketony we krwi?
Jak mierzyć ketony we krwi?

Kiedy mierzyć ketony we krwi?

Wszystko zależy od celu pomiaru. Wieczorem ciał ketonowych jest więcej niż rano, więc najlepiej mierzyć stężenie ciał ketonowych ok. 2 – 3 h po ostatnim wieczornym posiłku.

Ketoza czy nie-ketoza? Jak interpretować wynik?

Glukometr przydaje się do monitorowania, czy jesteśmy w ogóle w stanie ketozy. Przy dłuższym stosowaniu diety jest dobrym narzędziem do sprawdzenia działania stosowania ketonów egzogennych czy zwiększania puli węglowodanów w diecie. Jak już wspominałam, nie warto obsesyjnie gonić za liczbami. Wrzucam jednak ściągawkę, która – mam nadzieję – pozwoli w prosty sposób zweryfikować, czy stężenie glukozy i ciał ketonowych wskazuje, że jesteś w ketozie 😊

Czy jestem w ketozie?
Czy jestem w ketozie?

Czy jestem w ketozie? PODSUMOWANIE

  • Jeśli chcesz wiedzieć, czy jesteś w ketozie, zmierz stężenie ketonów we krwi.
  • O wejściu w stan ketozy świadczy jedynie osiągnięcie stężenia ciał ketonowych we krwi >0,5 mmol/l.

Jeśli ta grafika okazała się przydatna i przypadła Ci do gustu, zapisz ją i udostępnij w swoich mediach społecznościowych!

Potrzebujesz pomocy dietetyka w skomponowaniu jadłospisu? Zachęcam do kontaktu: kontakt@bodyhackers.pl.
Zapraszam również do odwiedzenia naszej grupy na facebooku poświęconej diecie ketogenicznej, a w szczególności keto-adaptacji.

Oczekujesz pewnego przepisu na przejście keto adaptacji?
Oczywiście! W moim kursie znajdziesz więcej wskazówek. Wszystko krok po kroku! Od ustalenia kaloryczności i makro po wskazówki co do planowania jadłospisu i suplementacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.