Coraz więcej osób decyduje się na wejście w ketozę, ponieważ wiele mówi się, o cudownych właściwościach tego stanu w kwestii redukcji masy ciała. Nie będę się tutaj rozwodzić nad tym, czy jest to słuszne czy nie. Załóżmy, że podjąłeś taką decyzję i chcesz wprowadzić dietę ketogeniczna właśnie w takim celu. Chciałabym uświadomić Cię, że keto-adaptacja nie jest momentem, w którym powinieneś drastycznie ograniczać ilość spożytych kalorii. Kiedy redukcja na keto-adaptacji nie jest wskazana? Kiedy można redukować? Zapraszam do czytania 🙂

Adaptacja to stres

Zabierasz organizmowi znane mu od zawsze paliwo. Czasowo trochę Cię to osłabia, w końcu mało kto na okres adaptacji kładzie się do łózka – życie toczy się normalnie. Energii zaczyna brakować i nie ma nic w zamian, bo organizm nie wie co ma z tymi ketonami zrobić. Przy okazji bardzo dużo się dzieje na poziomie metabolicznym, wszystko się przestawia i zmienia. To ogromny szok!

Redukcja to stres

Redukowanie masy ciała to dla organizmu kolejny stres. Odcinasz mu dostęp do energii. To trwa jeden dzień, drugi, trzeci….nie jest to obojętne dla Twojego funkcjonowania.

Życie to stres

Praca, dom, rodzina…obecnie mamy bardzo wiele stresorów dookoła. Siedzenie późną nocą przed komputerem czy z telefonem w ręku i wpatrywanie się w ekrany emitujące światło niebieskie po zachodzie słońca to też stres. Treningi to stres (zwłaszcza te robione wieczorami i w nocy). Stresorami są rzeczy, których w pierwszym momencie możesz ze stresem nie wiązać, jednak na poziomie komórkowym – stresujesz się.

Co za dużo to niezdrowo…

Dlatego nie dokładamy sobie stresorów. Wszystko po kolei. Pozwól najpierw organizmowi oswoić się z nową sytuacją, nauczyć się korzystać z nowego paliwa, a dopiero później redukuj ilość spożywanego pożywienia. Niektórzy bagatelizują ten aspekt i w rezultacie narażają się na poważne problemy, zarówno na adaptacji jak i po niej.

Redukcja na keto-adaptacji. Kiedy redukować?

Jeśli do tej pory byłeś na sporym plusie kalorycznym i Twoja masa ciała jest powyżej normy (szczególnie jeśli dotyczy Cię problem otyłości), możesz pozwolić sobie na odstępstwa od powyższych zasad. Dlaczego? Utrzymanie nadmiernej masy ciała to dostateczny stres dla organizmu. Najlepiej więc, byś ustalił kaloryczność do masy ciała, którą powinieneś mieć. W tym celu polecam Ci skorzystanie z kalkulatora na należną masę ciała.

Zawsze powtarzam: adaptacja jest ciężkim okresem dla organizmu i podczas niej powinniśmy być dla siebie dobrzy. Obcinanie kalorii w tak trudnym czasie to mocny kopniak, na który – zapewniam Cię – nie zasłużyłeś.

PODSUMOWANIE

  • Okres keto-adaptacji ma na celu zaadaptować organizm do korzystania z nowego rodzaju paliwa.
  • Jeśli w Twoim życiu jest dużo stresorów (różnego typu), postaraj się nie schodzić poniżej Całkowitej Przemiany Materii podczas keto-adaptacji.
  • Jeżeli dotyczy Cię problem otyłości, a w Twoim życiu nie dzieje się nic stresującego – możesz redukować od początku.
  • W okresie adaptacji redukcja nie powinna być Twoim celem. Celem jest efektywne wejście w stan ketozy.
Keto adaptacja a redukcja
Keto adaptacja a redukcja

Jeśli te grafiki okazały się przydatne i przypadły Ci do gustu, zapisz je i udostępnij w swoich mediach społecznościowych!

Potrzebujesz pomocy dietetyka w skomponowaniu jadłospisu? Zachęcam do kontaktu: kontakt@bodyhackers.pl.
Zapraszam również do odwiedzenia naszej grupy na facebooku poświęconej diecie ketogenicznej, a w szczególności keto-adaptacji.

Oczekujesz pewnego przepisu na przejście keto adaptacji?
Oczywiście! W moim kursie znajdziesz więcej wskazówek. Wszystko krok po kroku! Od ustalenia kaloryczności i makro po wskazówki co do planowania jadłospisu i suplementacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.