Gdy podejmujesz świadomą decyzję o przejściu na dietę ketogeniczną, obniżasz drastycznie podaż węglowodanów na rzecz tłuszczu – zapewne zadajesz sobie pytanie: Czy jestem w ketozie? Skąd wiedzieć, że TO JUŻ? Zapraszam do pierwszej części wpisu 🙂

Keto-adaptacja i pomiar ketonów z moczu

W procesie adaptacji – zwłaszcza w ciągu pierwszych dwóch tygodni – do pomiaru możemy używać pasków testowych tj. Ketodiastix. Są to paski przeznaczone dla osób z cukrzycą. Za ich pomocą monitoruje się ilość glukozy i kwasu acetooctowego w moczu. Można je kupić niemalże w każdej aptece i jak wspomniałam przy okazji tego wpisu – ich koszt to ok. 30 zł za za 50 sztuk. Jedno opakowanie zazwyczaj wystarcza na cały okres adaptacji. Wszystko zależy od tego, jak często będziesz prowadzić pomiary.

Kiedy prowadzić pomiar?

Paski do pomiaru ketonów z moczu są na tyle tanie, że pomiar możesz przeprowadzać kiedy tylko chcesz. Sprawdź jak zachowuje się Twój organizm w godzinach porannych i wieczornych. Często z samego rana stężenie ketonów jest wyższe ze względu na zagęszczenie moczu, natomiast równie wysokie stężenia możesz obserwować wieczorem. Po pierwszych dniach od wprowadzenia diety ketogenicznej nie powinno mieć znaczenia, o jakiej porze prowadzisz pomiar. Ketony w moczu powinny być obecne.

Jak przeprowadzić pomiar?

W pierwszej kolejności sprawdź datę ważności Twoich pasków. To bardzo ważne! Jeżeli paski są stare, wynik może być przekłamany. Następnie upewnij się, że były właściwie przechowywane. Jeśli trzymasz je w wilgotnym pomieszczeniu, niedomknięte, wynik również może być niemiarodajny. Dbaj o to, w jaki sposób przechowujesz paski. Zawsze dokręcaj mocno opakowanie.

Następnie postępuj zgodnie z instrukcją dołączoną do Twoich pasków. Na pasek należy oddać strumień moczu. Nie próbuj moczyć paska w toalecie! Odczekaj zalecaną ilość czasu i zinterpretuj wynik.

Jak interpretować wynik?

Przez pierwsze dwa dni pasek często nie wykrywa ciał ketonowych, natomiast w kolejnych dniach możemy obserwować coraz ciemniejszy kolor. Oznacza to, że produkcja zachodzi sprawnie, ale zamiast z nich korzystać….niestety się ich pozbywamy, bo organizm jeszcze nie nauczył się ich w pełni wykorzystywać.  To może trwać jakiś czas, później stężenie ketonów w moczu maleje (czasami mogą nie być w ogóle wykrywane, co nie oznacza, że nie jesteśmy w ketozie).

Generalnie uznaje się, że po okresie ok. dwóch tygodni paski te nie mają już żadnej wartości diagnostycznej i jeśli chcemy monitorować ilość ketonów – należy zakupić paski i glukometr do ich badania z krwi. Także kolejne różowiutkie stopnie osiągane na pasku oznaczają tyle, że wchodzisz w ketozę, produkcja trwa, ale nie oznacza to, że stan ketozy został osiągnięty. Co robić? Kontynuować to, co robisz i….czekać 😊

Jeśli stale odnotowujesz niskie wartości i ani razu po wprowadzeniu diety ketogenicznej nie odnotowałeś wysokich stężeń ketonów w moczu, prawdopodobnie w Twojej diecie jest zbyt dużo węglowodanów. Przyjrzyj się, czy nie spożywasz zbyt wiele żywności przetworzonej, która zawiera duże ilości cukrów.

Czy mój wynik jest prawidłowy?

Jeśli nie jesteś na diecie ketogenicznej i nie odbywasz postów, powinieneś odnotować najniższe stężenia glukozy i ketonów (czyli wynik negatywny. Jeżeli jesteś na diecie ketogenicznej, to po 2 – 3 dniach od jej wprowadzenia wynikiem prawidłowym jest obecność ciał ketonowych w moczu. Weź pod uwagę to, co pisałam powyżej. Wówczas nie ma wyniku prawidłowego, każde stężenia ketonów są właściwe, choć po kilku dniach stężenie powinno być średnie i wysokie. Jeśli stale jest niskie, przyjrzyj się swojej diecie. Natomiast wynikiem absolutnie nieprawidłowym jest obecność ciał ketonowych przy równoczesnym wysokim stężeniu glukozy w moczu. Zgłoś się wówczas do lekarza!

Czy jestem w ketozie?

Na podstawie pasków do pomiaru ketonów w moczu nie możesz stwierdzić, czy jesteś w ketozie. Dlaczego? Odwołajmy się do definicji tego stanu: stan ketozy to stan, w którym w organizm osiąga stężenie BOHB we krwi >0.5 mmol/l. Jeśli prowadzisz pomiar ketonów z moczu, nie masz pojęcia ile ketonów obecnie znajduje się w Twojej krwi. Dlatego jedyne czego możesz się dowiedzieć to czy proces ketogenezy (tworzenia się ciał ketonowych) trwa. We krwi możesz mieć jednak minimalne stężenia, niemożliwe do stwierdzenia stanu ketozy.

Czy jestem w ketozie? Część 1: pomiar ketonów z moczu

Czy jestem w ketozie? PODSUMOWANIE

  • Pomiar ketonów z moczu można prowadzić w dowolnym momencie dnia.
  • Zadbaj o prawidłowe przechowywanie Twoich pasków. Sprawdź też datę ważności. Następnie postępuj zgodnie z instrukcją.
  • Na diecie ketogenicznej wynikiem prawidłowym jest obecność ketonów w moczu.
  • Paski przydają się przez pierwsze dwa-trzy tygodnie diety. Później tracą wartość diagnostyczną.
  • Na podstawie pasków do pomiaru ketonów z moczu nie można stwierdzić stanu ketozy! Wiadomo jedynie czy ketogeneza (tworzenie się ketonów) zachodzi.

Jeśli te grafiki okazały się przydatne i przypadły Ci do gustu, zapisz je i udostępnij w swoich mediach społecznościowych!

Potrzebujesz pomocy dietetyka w skomponowaniu jadłospisu? Zachęcam do kontaktu: kontakt@bodyhackers.pl.
Zapraszam również do odwiedzenia naszej grupy na facebooku poświęconej diecie ketogenicznej, a w szczególności keto-adaptacji.

Oczekujesz pewnego przepisu na przejście keto adaptacji?
Oczywiście! W moim kursie znajdziesz więcej wskazówek. Wszystko krok po kroku! Od ustalenia kaloryczności i makro po wskazówki co do planowania jadłospisu i suplementacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.